Wednesday, May 4, 2011

Coretan rindu di ambang Hari Ibu.

Pernah tak korang rase

..bile balik rumah kat kampung lepas penat drive kereta - dah takde lagi dah susuk tubuh Mak yang menyambut mesra kat depan pintu rumah?

..bile tibenye waktu makan, dah takde dengar lagi dah suara Mak yang memanggil-manggil name korang supaye datang makan kat dapur?

..bile rase nak makan sedap-sedap, request je kat Mak and then gerenti boleh rase masakan yang diidamkan nanti?

..bile rase nak sakit atau demam, dah takde lagi dah leteran Mak yang setia berkongsi petua dan mengingatkan diri supaye jangan lupe makan ubat?

..bile rase rindu, dah takde lagi dah nombor telefon Mak yang nak korang telefon atau SMS untuk lepaskan rindu?

Tapi yang ni bukan untuk kes Mak yang takde untuk takat 10 minit sebab ke pasar, 1 jam ke shopping mall atau yang takde seminggu sebab Mak balik kampung.

Yang ni untuk yang dah takde buat selama-lamanya... 

Aku mase dulu pernah juge diajukan soalan-soalan tu. Mase dengar slot muhasabah diri kat radio. Takdelah sejibik same macam kat atas tu, ade la yang lebih kurang. Mase tu bile dapat soalan ni memang rase sedih bile bayangkan ape akan jadi kalau kesemua soalan yang kat atas tu terjadi kat aku. Tapi, rase sedih mase tu cume kejap je, sebab lepas dah bayangkan tu, aku masih mampu tersenyum sebab mase tu aku masih ade Mak. Masih boleh berhubung, bercakap dan berjumpa dengan Mak lepas dah bayangkan kalau semua soalan kat atas tu benar-benar terjadi.

Tapi saat ni, detik ni, waktu ni - dah lain.

Takde dah senyum tu lepas aku cube bayangkan, walau telah dicuba untuk berulang-kali.

 

InshaAllah, satu hari nanti mudah-mudahan impian aku dan adik-beradik yang lain untuk mengunjungi pusara Mak tersayang yang telah wafat di Mekah akan terlaksana.

 

Sangat perit hilang Mak ni, kawan..

Selamat Hari Ibu - 08 Mei 2011.

Al-Fatihah.
.. buat Mak aku.
.. buat ibu-ibu kamu yang mungkin juga telah pergi.

Coretan rindu,
Muazam bin Zainab binti Zainiah.
08:11 pm.

4 comments:

  1. salam alaik..

    al fatihah utk arwah ibu saudara..smoga Allah menempatkannya di kalangan para solehin..
    dan t.kasih utk entri yg sarat dgn peringatan ini..smoga Allah terus merahmati kehidupan saudara sekeluarga..inshaAllah..

    ReplyDelete
  2. A'KUM...TERJUMPA BLOG NI TADI..SAYA CUKUP TERKESAN BACA KISAH CIKGU INI...SAYU RASA...ALFATIHAH BUAT IBU CIKGU...INSYAALLAH, IBU CIKGU AKAN DIBANGKITKAN KELAK BERHAMPIRAN DENGAN RASULULLAH SAW...ALANGKAH INDAHNYA..KALAU CIKGU SEDIH, CIKGU INGAT ITU YE..ALFATIHAH...SALAM KENAL..

    ReplyDelete
  3. @OmbakBaik: Amiiin.. Selamat Hari Ibu buat kamu juga..

    @melatidaisy: InshaAllah, terima kasih atas doa' dan sokongan moral.. Sekadar coretan peringatan buat yang masih mempunyai insan yang bergelar Mak, Ibu dsbg.. Berdasarkan pengalaman sendiri yang sedang dan akan terus melalui hari-hari ini tanpanya disisi.. Syukran sebab sudi jenguk ke sini.. Salam ukhuwahfillah.

    @Anonymous: Syukran jzk!, InshaAllah saya juga ada terbaca mengenai perkara tersebut.. Mudah-mudahan semua para ibu mendapat rahmat dariNya.. Salam perkenalan juga. Amiiin..

    ReplyDelete

Syukran jzk for your comments, readers!.