Monday, April 11, 2011

Aku rindu Mak.

Tengah hari tadi mase subjek Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan darjah 4, aku dah pun masuk topik baru - peranan setiap ahli dalam keluarga asas dan kembangan masing-masing. Mase dok syok bercerita kat anak-anak murid tentang peranan dan perlunya menghargai kehadiran setiap ahli keluarga tu, hati tetibe diruntun sebak yang amat sangat bila masuk bercerita tentang Mak. Air mata hampir menitis sewaktu asyik bercerita dan mengimbau kenangan bersama Mak. Agak lega juga sebenarnya dapat luahkan segala yang terbuku dalam lubuk hati dengan anak-anak murid ni. Sebab - mereka kelihatan teruja dan jelas terpancar bibit simpati yang ikhlas kat wajah mereka. Tak lekang di bibir mereka untuk suruh aku menceritakan detik-detik Mak pergi mengadap Ilahi di Kota Suci Mekah. Ungkapan seperti “Kasihan cikgu, cikgu jangan sedih ye!” walaupun tampak simple namun ia ibarat terapi untuk diri ni hari ini.

Hari ni dah masuk hari ke 156 Mak kat sane. Alangkah best kalau aku masih boleh menghantar SMS bertanyakan khabar Mak kat sane tu - dah makan ke Mak, sihat ke Mak.. Apepun, aku redha’ dengan pemergian ini. Dan, Alhamdulillah aku masih waras.

mak

Saya doakan cikgu dapat pergi Mekah dan dapat tengok kubur mak cikgu” ~ doa oleh salah seorang anak murid. Amiiin.

No comments:

Post a Comment

Syukran jzk for your comments, readers!.